Syötteen luontokeskus
Syötteen luontokeskuksen tärkeä kumppani on Pikku-Syötteellä
sijaitseva Syötteen nuorisokeskus. Syötteen nuorisokeskus on nyt kiinni, joten
keskustelin vain luontokeskuksen Veikko Virkkusen kanssa.
Reilu puolet luontokeskuksessa vierailevista
koululaisryhmistä tulee Syötteen nuorisokeskuksen leirikoulujen kautta. Tyypillisimmillään
oppilaat ovat 6. luokkalaisia. Lisäksi paikallisten koulujen kanssa on
yhteistyötä: Taivalkosken (40 km Syötteeltä, n. 500 oppilasta) ja Pudasjärven
(55 km Syötteeltä, suurempi kuin Taivalkoski) oppilaat käyvät likimain
vuosittain luontokeskuksessa. Veikon kertomat ohjelmasisällöt ovat monipuolisia
ja toiminnallisia, sekä ulkona että sisällä tapahtuvia – ei ”perinteistä”
passiivista museo-opastusta. Valtaosa kaikista Syötteen ryhmistä saakin
vähintään Metsähallituksen luokituksen herättelevän tason opastusta.
Ongelmana täälläkin on kuljetukset: kuljetuksiin menee
kouluilta 300-500 euroa/käynti. Niinpä myös luontokeskuksesta vieraillaan jonkun
verran kouluissa, tätä voisi tulevaisuudessa myös kehittää. Pudasjärvelle on
myös suunnitteilla kummiluokka. Koulujen kanssa on järjestetty myös
metsäpäiviä, joissa metsätalouden toimijat ovat toimineet yhteistyökumppaneina.
Metsätaloudelta voi löytyä tukea esim. juuri kuljetusten tukemiseen.
Syötteen luontokeskuksessa on juuri järjestetty myös Junior
Ranger -leiri, jonka aikana lapset ovat päässeet tutustumaan elämyksellisesti
esim. kansallispuistoalueen ennallistamistöihin. Leiri on pidetty yhteistyössä
Pudasjärvellä sijaitsevan Oulun seudun ammattiopiston matkailun opiskelijoiden
kanssa. On kiva huomata, että tälläkin leirillä on paneuduttu merkityksiin ja
ekologisiin yhteyksiin, ja menetelmät ovat olleet pedagogisesti hyvin
mietittyjä – onhan Veikko peruskoulutukseltaan maantiedon ja biologian aineenopettaja.
Tulevaisuudessa nuorisokeskuksen kanssa yhteistyötä pitäisi
kehittää ohjelmasuunnittelussa. Tällä hetkellä nuorisokeskuksen ryhmät käyvät
luontokeskuksessa vierailulla, mutta nuorisokeskukselle voisi olla apua luontokeskuksen
asiantuntemuksesta, kun ne suunnittelevat esimerkiksi eräretkeilyohjelmia
kansallispuiston alueella.
LYKE-verkostolle on Veikon mielestä tarvetta, koska eri
kunnissa on erilaisia arvoja koulutoimessa, ja tarvitaan kunnallistason
lobbausta ympäristökasvatuksen puolesta. Verkostossa kannattaisi kehittää
tuotekorttiajattelua (vrt. keskustelut Oivangissa).
Veikko toivoo LYKE-verkostolta tukea paikallisen yhteistyön
kehittämiseen, esimerkiksi Syötteellä nuorisokeskus – luontokeskus -
paikalliset koulut – kenties myös Ranuan eläinpuisto? Yhteistyö voisi kehittyä
esimerkiksi työpajan järjestämisen kautta. LYKEn kautta tarjottavat koulutukset
ja koulutustapaamiset ovat myös tärkeä resurssi myös luontokeskuksille.
LYKE-verkostoa koordinoitaessa pitää vain muistaa, että järjestelmä pysyy
tarpeeksi simppelinä, ettei se kaadu resurssien puutteeseen ja raskaaseen
rakenteeseen.
Ranuan eläinpuisto/ Ranua Zoo
Ranuan eläinpuisto kuuluu Suomen leirikouluyhdistykseen, ja
tuli sitä kautta kierrokseen mukaan. Leirikoulutoiminta ei kuitenkaan ole
Ranuan eläinpuistossa vilkasta. Eläinpuistossa käy kuitenkin paljon luokkia
keväisin luokkaretkellä. Juttelin Ranualla intendentti Mari Heikkilän kanssa,
jonka toimenkuvaan myös luontokasvatus kuuluu, joskin resursseja on varattu
sille vain vähän.
Mari on toiminut myös peruskoulun opettajana, ja siten
koulujen tarpeet ovat hänelle. Marilla olisi kiinnostusta kehittää toimintaa
Ranualla paremmin kouluja palvelevaan suuntaan, ja suunnitella koulujen
opetussuunnitelmaa tukevia ohjelmia. Myös Ranualla nousi esiin haaste
kuljetuksista: myös Ranualla luokat saattavat joutua valitsemaan, menevätkö
uimahalliin vai eläinpuistoon, kun molempiin kuljetuksiin ei koululla ole
varaa.
Ranuan eläinpuiston kasvatuksellisen tehtävän kehittämistä
rajoittaa resurssien puute: yrityspohjalla toimivalle eläinpuistolle
koululuokat ja ohjelmien suunnittelu niille eivät ole tuottavuuden kannalta
tehokasta toimintaa. Koululuokat tulevat luokkaretkelle, vaikka ohjelmaa ei olisikaan
suunniteltu opetussuunnitelmallisin perustein. Myös hankepohjaista rahoitusta
resurssille on mietitty, mutta sekään ei ole ollut yrityksen intresseissä.
Eläinpuiston verkkosivuilla on kyllä tehtäviä koululuokkia varten, mutta
varsinaista elämyksellistä ja kokemuksellista opetussuunnitelmaan sidottua
ohjelmaa yksinkertaisen opastetun kierroksen lisäksi ei ole, vaikka puitteet
tällaiseen olisivat hyvät. Hyvää esimerkkiä myös Ranualle tähän suuntaan näyttäisi
Korkeasaari Helsingissä.
Jonkun aikaa sitten opiskelija (Koulutuskeskus Salpaus) Katri
Nuutinen teki luontoyrittäjän lopputyönä eläinpuistoon Uhanalaisuus-teemapäivän
lähikoulujen 3.-4.-luokkalaisille. Kuljetusten kalleuden takia tämäkään ei
jäänyt jatkuvaksi käytännöksi. Jos luontokasvatukselle annettaisiin työaikaa
Ranualla, tiiviimpiä yhteyksiä Ranuan koulutoimeen voisi yrittää solmia. Voisi
olla esimerkiksi tietyt vuosiluokat, jotka opiskelisivat säännöllisesti
yhteisen sopimuksen mukaan määrätyn osan opetussuunnitelmastaan eläinpuistossa.
Ranuan keskustasta eläinpuistoon pääsee myös polkupyörällä (n. 4 km). Ranuan
yhden luokka-asteen koko on n. 100 oppilasta.
LYKE-verkostosta voisi olla apua Ranuan eläinpuiston
kasvatuksellisen toiminnan kehittämiselle siinä, että jos Ranua olisi yksi
LYKE-verkoston piste ja kriteerejä pisteille asetettu, se voisi tuoda paineita
antaa resursseja ympäristökasvatukseen. Verkosto tuo myös konkreetteja
resursseja esimerkiksi maksuttomien koulutusten kautta. Mari oli myös
kiinnostunut mahdollisesta työpajasta ja yhteistyöstä Syötteen toimijoiden
kanssa. Syötteen nuorisokeskuksen leirikoululaisia vieraileekin Ranuan
eläinpuistossa jo nyt säännöllisesti, mutta kasvatuksellista puolta voisi
kehittää. Myös Metsähallituksen asiantuntemus olisi tervetullutta.
Hailuoto
Yöpymispaikkana oli Hailuodon Luotokeskus, jossa on Syötteen nuorisokeskuksen sivutoimipiste, ja luontokeskus, jota myös hoitaa nuorisokeskus. Hieno paikka hotelleineen ja majakkoineen, hienohiekkainen ranta ja ava meri.
Tapasin vielä illalla leiripedagogi Ilkka Miettusen, joka ystävällisesti näytti paikkoja Hailuodostaja kertoili toiminnasta. Hailuoto on hyvä ympäristö myös luonto- ja ympäristökasvatukselle, ja jonkin verran tällaista onkin. Hän oli hyvin kiinnostunut tulossa olevista Ulos oppimaan -koulutuksista, ja halusi olla kuulolla LYKE-verkostossa.
Yöpymispaikkana oli Hailuodon Luotokeskus, jossa on Syötteen nuorisokeskuksen sivutoimipiste, ja luontokeskus, jota myös hoitaa nuorisokeskus. Hieno paikka hotelleineen ja majakkoineen, hienohiekkainen ranta ja ava meri.
Tapasin vielä illalla leiripedagogi Ilkka Miettusen, joka ystävällisesti näytti paikkoja Hailuodostaja kertoili toiminnasta. Hailuoto on hyvä ympäristö myös luonto- ja ympäristökasvatukselle, ja jonkin verran tällaista onkin. Hän oli hyvin kiinnostunut tulossa olevista Ulos oppimaan -koulutuksista, ja halusi olla kuulolla LYKE-verkostossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti